LEZENÍ VELKÝCH VERTIKÁL
(6)STALAGMIT 1986/2-3
Lanová přemostění
Určitý ohlas, který vyvolal článek ve Stalagmitu /1/ popisující cvičnou akcí amerických záchranářů na Ďáblově věži ve státě Wyoming, přiměl autora tohoto seriálu blíže zde nastínit mnohostrannou problematiku vodorovných i ukloněných lanových přechodů.
Jak vyplyne z následujícího textu, je vystrojování "tyroláků" záležitostí velice odpovědnou a speciálně odbornou a má význam skutečně praktický: nachází překvapivě široké použití nejen v horolezectví a ve speleologii, ale také např. při záchraně osob z vyšších pater hořících budov /2/.
Pojednání o přemostění rozdělíme do dvou principiálně odlišných částí: dnes si popíšeme několik zvláště ilustrativních případů, kdy pomocí lanových přechodů či lanovek byly vyřešeny náročné lezecké problémy; v příštím Stalagmitu se pak budeme podrobněji zabývat technickou a taktickou stránkou vy
strojování.Prvý příklad bude z oblasti expedičního horolezectví /3/. Při průstupu východní stěnou hory Mount Everest v roce 1983 narazila americká expedice ve výšce 5.425 m na mohutnou skalní bariéru pilíře Lowe Buttress, vysokou téměř 1.100 m. Velké množství expedičního materiálu pro lezení dalších 3.400 m na vrchol hory a k vybavení horních čtyř táborů se rozhodli transportovat nahoru pilířem pomocí ukloněné lanovky. S horní partie bariéry byl jeden konec sem v celku dopraveného lana (délka lana 1.220 m)
snesen dolů malou raketou, jakou používají námořní záchranáři.Pak byly zřízeny dva šikmé výtahy: spodní, poháněný motorem o síle 3,68 kW, transportoval jednotlivé zátěže do hmotnosti 36 kg do výše 305 m; horní (vysoký 213 m) fungoval na principu protiváhy pytle naplněného sešlapaným sněhem. Celkem bylo takto vytaženo na vrchol Lowe Buttress přes půl tuny materiálu !
Velice poučné - viz obrázek na str. 80 citované práce /3/ - je rozložení lanka u horního bodu lanovky před odpálením rakety: aby se pravidelně odvinovalo a nehrozilo nebezpečí jeho přetržení počátečním dynamickým rázem, bylo třeba je pečlivě "cik-cak" rozprostřít na sněhové plošině do tvaru připomínajícího rybí kostru (tzv. "fishbone pattern").
Druhý příklad /4,5/ je nám, jeskyňářům, bližší. Roku 1984 byli Britové na své speleo-expedici do oblasti Papua-Nová guinea (ostrov New Britain, pohoří Nakanai) nuceni celkem 10x (!) překročit divokou řeku Nare. Přemostění, jejichž sama pojmenování hovoří za mnohé (Poseidon, Andrea Doria, Řvoucí útesy, Apo
kalypsa !), byla v prvé fázi budována za pomoci vrhací kotvy; ta se přes řeku buď házela rukou, nebo vystřelovala dělem na stlačený vzduch. V závislosti na konfiguraci skalních břehů a na vystrojovacích možnostech překonávali pak lezci řeku buď napůl ponořeni v dravém proudu, nebo i vysoko nad ním: 27 metrů dlouhý tyrolák nazvaný "Bludný Holanďan" se tyčil 18 m nad řvoucí řekou.Expedice do tohoto systému jsou vůbec značně náročné: vstupní šachta je hluboká 230 m (10 mezikotvení plus dvě deviace) a jeskyňáři museli v podzemních táborech kvůli hřmotu "vřící bílé vody" spát s tlumiči hluku na uších. Koncové místo systému, hrdlo Armageddon, popisují i dosti otrlí Angličané pouze v superlativech: ... s řevem startujícího Concordu se řítí 20 tun vody za sekundu d
o skalní nálevky 4 m široké a 2 m vysoké ... ve speleologické terminologii není slov k popsání tohoto pekla - žádný člověk jím nemůže projít živý !"Pro další příklad využití horizontálního přechodu v jeskyni nemusíme chodit nijak daleko mnozí z nás důvěrně znají "Indián-híd" (Indiánský most) z napjatých ocelových lan v maďarské propasti István-lápai-barlang /6/ v pohoří Bükk /7/ nedaleko města Miskolc.
Třetí akci toho druhu si popíšeme podrobněji /8/. Má sice zdánlivě dosti typických prvků tzv. "Big show", ale na druhé straně si lze při pečlivém prostudování její přípravy a průběhu uvědomit a zafixovat mnoho důležitých skutečností a informací !
Vzdušným lanovým traverzem byla překlenuta mohutná průrva Roy Gap v Západní Virginii, U.S.A. – šířka 162 m, hloubka 137 m; viz. obr. 1. Akce se konala ve dnech 29. a 30. května 1982, vedle čtyř vystrojujících lezců a dvaceti přizvaných hostů "byl přítomen i obvyklý počet čumilů". Po obhlídce terénu se účastníci rozdělili do dvou skupin: jedna vylezla na Senekovy skály
(Seneca Rocks) k místu nazývanému "East Broadway", druhá na sousední Jižní pilíř (Southern Pillar) k hornímu vyústění Velkého komína - kotvící místo zde leželo asi o 24 m výše. Klíčová fáze vystrojení, tj. přeprava prvého lana přes hlubinu, byla nesmírně usnadněna použitím na zakázku vyrobeného děla na vystřelování lana. Má ráži jednoho palce ( 25, 4 mm), nabíjí se černým střelným prachem a vystřeluje kovovou tyč délky 91 cm, na které je připevněno buď přímo nosné lano, nebo - kvůli vyšší přesnosti zásahu - lehčí šňůru o průměru cca 3 mm. Na vzdálenost 600 stop (183 m) střílí obdivuhodně přesně: cílová plocha na Jižním pilíři o rozměrech 2,4 x 4,6 m (tedy 11 plošných metrů) byla za sažena přímo ve středu ! Nechme vyprávět přímého účastníka /8/: "Prvým, magickým momentem akce bylo střílení z děla. Kyle přepečlivě měří úhel výstřelu. Je vítr příznivý ? ... Přeměření ... Varování lezcům na protější straně ... Okamžik očekávání ... Exploze přervala ticho - svištění odvíjející se šňůry sledující střelu, která v perfektním oblouku směřuje na Jižní pilíř. Zástupy diváků tleskají a aplaudují, když muž ukrytý za stromem na cílové ploše udělal jediný (!) krok vpřed a zvedl střelu vysoko nad hlavu".Kotvícími body na obou stanovištích byly stromy, na Senekových skalách b
ylo kotvení ještě zesíleno pomocí velkého balvanu. Nosným lanem bylo oranžové záchranářské Bluewater "Superline" o průměru 5/8 palce, tj. 15,9 mm ! ; pomocné tahací lano bylo zkombinováno ze stopadesátistopových (á 45,7 m) kusů záchranářských lan téže firmy, barev oranžové a zlaté o průměru 11,1 mm nebo 12,7 mm. Rozdíl barev opletů pak velmi usnadnil technické manipulace při vlastním provádění traverzu.Malá poznámka: Čtenář nechť si laskavě povšimne nezvykle velkého průměru hlavního lana: 15,9 mm ! Tato "superlana", určená výhradně pro záchranářské profi-týmy, nejsou nabízena v normálních prospektech a katalozích, takže je obtížné získat přesné informace o jejich vlastnostech. Jelikož však firma Blue Vater Ltd /9/ dosahuje u svých "bežných" kernmantlů o průměru 11,1 mm statické nosnosti 7.000 liber (3.175 kp), lze si určitou představu o kvalitě zde použitého hlavního lana jistě udělat. Nemůže být o mnoho horší než "šestnáctka" blízkého konkurenta, firmy PMI; jejich lano má deklarovanou /9/ statickou nosnost
13.750 - 14.465 liber, tj. 6.237 - 6.561 kp ! Nechť uvedená čísla jsou varovným mementem všem, kteří by k vystrojování horizontálních přechodů chtěli použít pouze jednoduché lano o průměru 11 mm nebo dokonce 9 mm firmy JUTA, n.p. Dvůr Králové n. Labem !!!Vraťme se však zpět na Senekovy skály: k dosažení optimálního počátečního napnutí nosného lana a k tahání traverzujících byly použity ruční vrátky - tyto malé a vysoce účinné navijáky ušetřily mnoho námahy. Přesným měřením torzní síly v ose prvého (napína
cího) vrátku získali lezci dobrou představu o napětí v hlavním laně; další dva (viz. obr. 1) byly používány pro přetahování osob i nákladu pomocí soustavy výše zmíněných barevně odlišených tahacích lan. Vzhledem ke značné délce traverzu bylo nezbytné tato pomocná lana kluzně zavěsit na lano nosné; jedině tak v nich mohlo být udržováno potřebné konstantní napětí. Zavěšení se provedlo tak, že na obou koncích každého kusu pomocného lana byla uvázána pevná oka, v nich pak přes karabiny připojena krátkou smyčkou kladka s výklopnými bočnicemi, která se volně posouvala po nenastavovaném nosném laně. Uzly na pomocných lanech snadno procházely jak velkými směrovacími kladkami (tzv. "Knot passing pulleys"), tak i přes bubny obou transportních vrátků.Použití lanového děla zkrátilo čas transportu lan přes kaňon na pouhé dvě hodiny /!/; další práce se pak nesmírně ulehčily díky navijákům. Byl tak zdárně vyřešen jeden z klíčových problémů realizace takových velkých podniků dostat správné lidi a kvalitní materiál ve vhodný
čas na vhodné místo. Stále však přetrvává jiná potíž - peníze; na akci bylo zapotřebí lezeckého materiálu za více než 5.000 $, použitá radiotechnika stála skoro 6.000 $ ! Detailní seznam výzbroje je uveden v závěru tohoto článku.Po ukončení vystrojovacích prací zbyly neupotřebeny na hlavní skále (Seneca Rocks) dvě karabiny se šroubovou pojistkou a jedna široká kladka, na Jižním pilíři přebývala jedna lanová podložka ! Zájemci o traverzování z řad přizvaných hostů si museli přinést svůj vlastní sedací úvaz
a kvalitní karabinu.Traverz zůstal vystrojen dva dny; za tu dobu přemostění absolvovalo celkem 21 osob. Čas přechodu lezce byl 20-30 minut. Většinou se vezla jedna osoba, jednou dva lidé a v ojedinělém případě dokonce tři: živá "oběť" v nosítkách, její průvodce - spiderman a fotograf. Napětí v nosném laně nikdy nepřekročilo hranici 1.400 liber (635 kp), což je při kvalitě vystrojení dostatečně bezpečné. Jeden z lezců popisuje své pocity takto /8/: "Traverz byl pro každého z nás fantastickým zážitkem... Úp
rava sedacího úvazu...klapnutí připojovací karabiny...dlouhý pohled přes hlubinu a vrátek začíná odvíjet stupeň našeho napětí! Vítr hvízdá okolo uší - všichni se tváří: nadmíru vážně...Krok přes skalní hranu a dno Roy Gap se rázem propadá do závratné hloubky 450 stop ... Je to zážitek, který se liší od lezení velkých vertikál - lezec zde pod sebou nemá absolutně nic ! Je to jako být zavěšen v sedáku pod helikoptérou..."Na závěr prvé části povídání o tyrolských traversech nebude jistě na škodu vyslechnout některá doporučení vedoucího právě popsané akce, K. Isenharta - mimochodem i tvůrce "Super-racku" /10/: "Cítím se povinen zdůraznit všem, kteří se chtějí pustit do podobných přemostění, že při neodborném provádění se z nich stávají podniky velice nebezpečné
! Stále se musíme pohybovat v intervalu bezpečnosti statického režimu našeho lana - obvykle do hranice 11 jeho celkové nosnosti; hodnota bezpečnostního koeficientu nemá tedy klesnout pod 9. Máte-li možnost měřit napětí v nosném laně, využijte ji – je to velmi poučné ! Aby uzly na lanech prošly vodícími kladkami, je nutné jejich volné konce pečlivě přichytit lepicí páskou k lanu. Pokud hodláte transportovat osoby dvě, nebo úměrně jim těžký náklad, použijte buď jednoduché vysoce kvalitní lano průměru 5/8 palce (15,9 mm !), nebo lana slabší zdvojená (průměr 11,1 - 12,7 mm. Obě lana pak musí být naprosto stejně vypnuta – nejlépe metodou "self-equalizing".Kamarádům, kteří by se chtěli do něčeho podobného pustit, přinášíme seznam veškerého materiálu použitého na Seneca Rocks:
Senekovy skály
1 ruční naviják
2 vysílačky UHF (krátkovlnné)
1 lanové dělo + 244 m šňůry o prů měru 3,2 mm
4 lana Bluewater Superline Orange rescue rope, průměr 11,1 mm nebo
12,7mm, délky á 150 stop(45,7 m)
2 lana téže kvality á 9,1 m
3 lana téže kvality á 4,6 m
1 slaňovátko "Rappel-rack"
7 širokých kladek
2 kladky o průměru 10,2 cm
2 kladky o průměru 4,6 cm - všechny použité kladky s výklopnými bočnicemi !
4 blokanty Gibbs s , pružinami ("S
pring loaded model")24 karabin se šroubovou pojistkou
10 karabin bez šroubové pojistky
6 smyček délky á 31 cm (tzv. "Jumper slings")
2 kotvicí smyčky á 61 cm
2 kotvicí smyčky á 122 cm
1 nastavitelný sedací úvaz
1 závěsné lankové zařízení pro záchranná nos
ítka1 závěsná záchranná nosítka
3 lanové podložky
Jižní pilíř
2 ruční navijáky
2 vysílačky UHF
1 lano Bluewater Superline Orange rescue rope, průměr 5/8 palce (15,9 mm), délka 600 stop (183m)
4 lana Bluewater Gold rescue rope průměr 11,1 mm nebo 12,7 mm,
délky á 45,7 m3 lana téže kvality á 15,2 m
1 slaňovátko "Rappel-rack"
4 široké kladky
2 kladky o průměru 10,2 cm
18 karabin bez šroubové pojistky
1 zařízení na měření torzní síly
2 kotvicí smyčky á 1,8m
2 kotvicí smyčky á 1,2m
2 kotvicí smyčky á 61 cm
4 smyčky á 31 cm ("Jumper slings")
3 blokanty Gibbs s pružinami
1 role kvalitní plastikové lepící pásky
2 lanové podložky.
Toť vše ...
Příště přineseme teorii i praxi, techniku a taktiku lanových přemostění !
Použité literární nrameny:
/1/ Zelenka A.:Stalagmit 1985/1,8
/2/ Caldwell L., Fischesser M.. NSS News 43/9, 293 (1984)
/3/ Morrissey J.D.. Nat.Geogr. Mag.166/1,79(1984)
/4/ Gill D.. Descent 1985/64,20
/5/ Gill D.. Descent 198565,25
/6/ Kordos L.. Magyarország barlangjai. Gondolat, Budapest 1984,326 s.
/7/ Sándor A.. Btlkki Nemzeti Park. Mezbgazdasági Kiadó, Budapest 1983,445 s.
/8/ Isenhart K.. Nylon Highway 20,22(1985)
/9/ Prospekty 1985 fy Blue Water Ltd.(Carrollton, Ga., U.S.A.) Katalog No. 109 fy Pige·on Mountain Industries, Inc. (Lafayette, Ga., U.S.A.)
/10/ Isenhart K.. Nylon Highway 1, 17(1974)
Tonda Zelenka
Speleologický klub Praha